Etap 28a Polanów - Wyszewo

Polanów (0,0 km) – Jacinki (5,6 km) – Dadzewo (9,1 km) – Garbno (13,0 km) – Karsinka (15,7 km) – Karsino (17,3 km) – leśniczówka Osetno (19,2 km) – Wyszewo (28,0 km)

PAŃSTWO: Polska
WOJEWÓDZTWO: zachodniopomorskie
POWIAT: koszaliński
DIECEZJA: koszalińsko-kołobrzeska

Dni człowieka są jak trawa; kwitnie jak kwiat na polu.
ledwie muśnie go wiatr, a już go nie ma,
i miejsce, gdzie był, już go nie poznaje. (Ps 103,15-16)

Piękne pomnikowe aleje bukowe są wizytówką tego regionu. Niewielkie majątki dawnych rodów szlacheckich Pomorza oraz ukryte pośród zabudowy wiejskiej ryglowe kościoły wyznaczają jeden z bardziej malowniczych odcinków Pomorskiej Drogi Św. Jakuba.

TRASA

Z Polanowa w kierunku Koszalina mamy dwie możliwości pokonania szlaku, jedna przedstawiona poniżej, oznakowana jako Pomorska Droga Świętego Jakuba, druga związana z pielgrzymkowym szlakiem pieszym im. Jana Pawła II. Ze skrzyżowania węzła szlaków (0,0 km) pod Świętą Górą Polanowską ruszamy na południowy zachód dawną linią kolejową. Trasa prowadzi wysokim nasypem, a następnie pośród lasu meandruje szerokim łukiem i dochodzi do Jacinek (5,6 km). Tutaj skręcamy w lewo, kierując się na Koszalin. Za wsią wchodzimy na pobocze i idziemy wzdłuż pomnikowej alei bukowej. Przez około 2,5 km idziemy aleją w kierunku Nacławia, po czym skręcamy w lewo w stronę Dadzewa (9,1 km). Odcinek ten, podobnie jak poprzedni, wysadzany jest pomnikowymi okazami buków. Po minięciu osady wędrujemy już dalej drogą utwardzoną, częściowo przez las do Garbna (13,0 km), a następnie przez Karsinkę (15,7 km) do Karsina (17,3 km). Z Karsina wychodzimy drogą asfaltową i przez ponad 1,5 km idziemy do skrzyżowania z drogą powiatową. Skręcamy w prawo i po chwili dochodzimy do leśniczówki Osetno (19,2 km). Oprócz miejsca wypoczynku z wiatami oraz infrastrukturą sanitarną funkcjonuje tu tzw. Park Leśników im. Jana Łobodźca. Na powierzchni 2 ha powstało wiele atrakcji w postaci ciekawych nasadzeń (m.in. kasztana jadalnego) i miejsc rekreacyjnych. Posadzono tu również sosny z nasion poświęconych przez papieża Benedykta XVI podczas jego wizyty w Polsce.  Spod leśniczówki wychodzimy drogą leśną na zachód i przez niemal 10 km wędrujemy malowniczą trasą wśród lasów tzw. Puszczy Koszalińskiej. Docieramy w końcu do Wyszewa (28,0 km), wsi z XIX-wiecznym neogotyckim kościołem pw. Świętego Wojciecha Biskupa. Ze względu na charakter okolicy (rozległe tereny leśne) miejscowości są od siebie dość mocno oddalone. Baza noclegowa jest skąpa i zlokalizowana w pewnej odległości od miejsca przewidzianego jako zakończenie etapu. Warto zarezerwować więc sobie miejsce wcześniej, przed wyjściem w trasę i dostosować punkt etapowy do miejsca noclegowego. Pielgrzymi rowerowi mogą bez problemu pokonać kolejny etap do Koszalina i tam zakończyć tę część wędrówki.

Aleja bukowa Jacinki – Nacław
Jest to najdłuższa tego typu aleja w Polsce. Na odcinku ponad sześciu kilometrów nasadzonych jest prawie 620 buków w wieku około 200 lat. Okazałe drzewa mają blisko 25 m wysokości,  a niektóre okazy liczą sobie 3,5 m w obwodzie.

Garbno
Niewielka wieś o kształcie owalnicy posiada dwa godne zwrócenia uwagi obiekty zabytkowe. Odnowiony kościół ryglowy pw. św. Antoniego Padewskiego z XVIII w. posiada rzadko już spotykany dach kryty strzechą. Wnętrze zachwyca barokowym wyposażeniem (ołtarz, chrzcielnica i ambona).  Zachował się również jeden zabytkowy witraż z 1769 r. Drugim zabytkiem we wsi jest zespół dworsko-folwarczny z klasycystycznym pałacem z połowy XIX w. Całość otacza mocno już szczątkowe zagospodarowanie parkowe.

INFORMACJE PRAKTYCZNE - Elżbieta Rosiak, tel. 795 563 574, mail: elarosiak1@wp.pl

BAZA NOCLEGOWA

Wyszebórz 28
4,3 km za Wyszewem, na szlaku
sołtys 660 757 133

Do obsługi powyższego pliku konieczne będzie zainstalowanie aplikacji obsługującej ten format. W celu pobrania aplikacji można skorzystać z poniższych przycisków: