Etap 38a Świnoujście - Usedom

Świnoujście (0,0 km) – granica polsko-niemiecka (4,5 km) – Kamminke (4,8 km) – Garz (7,3 km) – Zirchow (10,1 km) – Neverow (12,4 km) – Bossin (13,8 km) – Dargen (16,2 km)– Prätenow (18,1 km) – Gummlin (20,6 km) – Stolpe (22,3 km) – Usedom (29,2 km)

POLSKA:
WOJEWÓDZTWO: zachodniopomorskie
POWIAT: Świnoujście
ARCHIDIECEZJA: szczecińsko-kamieńska

NIEMCY:
LAND: Meklemburgia - Pomorze Przednie  (Mecklemburg - Vorpommern)
POWIAT (LANDKREIS): Vorpommern-Greifswald

Zmiłuj się nade mną, Boże, w swojej łaskawości,
w ogromie swego miłosierdzia wymaż moją nieprawość!
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy i oczyść mnie
z grzechu mojego! (Ps 51,3-4)

Wyspa Uznam to jeden z bardziej znanych i popularnych rejonów wypoczynkowych w północnych Niemczech. To rejon objęty ochroną w ramach Parku Natury, a także miejsce uzdrowiskowe ze znanymi nadbałtyckimi kurortami. Szlak Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba poprowadzony jest w południowej części wyspy i obejmuje historyczne osady na dawnym trakcie do Greifswaldu.

TRASA

Marsz rozpoczynamy przy placu Kościelnym w centrum Świnoujścia (0,0 km), a następnie kierujemy się na południowy zachód ul.Grunwaldzką, którą po około 2 km skręcamy w lewo w ul. Krzywą (2,2 km). Wąską drogą asfaltową pomiędzy ogródkami działkowymi dochodzimy do niewielkiego mostku na kanale melioracyjnym (4,5 km). Przechodząc na drugą stronę, przekraczamy jednocześnie granicę polsko-niemiecką. Idąc dalej ścieżką, wchodzimy do wsi  Kamminke (4,8 km). W Kamminke skręcamy w lewo i podchodzimy około 200 m na szczyt widocznego wzgórza. Po lewej stronie mijamy zabudowania Centrum Spotkań Młodzieży (5,0 km) i kierujemy się prosto w stronę niewielkiego lasu, za którym skręcamy w lewo i ponownie w prawo. Idziemy teraz gruntową drogą około 2 km do małej wioski Garz (7,3 km). Po lewej stronie widoczne jest lotnisko Flughafen Heringsdorf, na którym sezonowo odbywa się ruch lotniczy m.in. z Berlina, Dortmundu, Frankfurtu oraz Warszawy, Wiednia czy Zurychu.
Do Garzu wchodzimy ulicą Kleine Haffstraße, na końcu której skręcamy w lewo i wychodzimy ze wsi. Po ok. 900 m na rozwidleniu dróg kierujemy się na prawo i dochodzimy do wsi Zirchow (10,1 km). Idziemy z Zirchow lewą stroną Hauptstraße i w miejscu, gdzie skręca w prawo, kierujemy się w Lindenstraße. Obok cmentarza idziemy prosto i po około 500 m skręcamy w lewo. Mijamy Neverow (12,4 km), a następnie Bossin (13,8 km), w którym schodzimy z głównej drogi i kierujemy się do Dargen (16,2 km).Tutaj skręcamy w Schmiedestraße, a następnie w prawo w Haffstraße. Przy dawnym budynku kolejowym kierujemy się w lewo i wzdłuż nieczynnej linii kolejki wąskotorowej wychodzimy ze wsi. W budynkach dawnej stacji mieści się dziś Muzeum Techniki i Rowerów, w którym przedstawiono historię produkcji jednośladów w dawnym NRD (www.museumdargen.de). Szlak Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba omija niewielkie osiedla Prätenow (18,1 km) i Gummlin (20,6 km) i dociera do Stolpe (22,3 km). W centrum Stolpe skręcamy w prawo w ulicę Reihe i po około 500 m kierujemy się w lewo, wzdłuż szlaku rowerowego, prosto do granic administracyjnych miejscowości Usedom (27,9 km). Na głównej drodze Bäderstraße skręcamy w lewo i po około 400 m ponownie w lewo (tuż przy remizie strażackiej). Docieramy do wzgórza Schlossberg (28,7 km), na którym znajduje się duży granitowy krzyż, upamiętniający drugą misję chrystianizacyjną Ottona z Bambergu w 1128 r.
Po zejściu kierujemy się na rynek, przy którym stoi kościół Mariacki (29,2 km) – cel dzisiejszego etapu.

PRZYSTANKI NA TRASIE

Kamminke
Ta niewielka osada położona tuż przy granicy z Polską znana jest przede wszystkim z największego w północnych Niemczech cmentarza wojennego na wzgórzu Golm. Niegdyś wysokie na 68 m n.p.m. wzgórze, na którym znajdowała się wieża oraz niewielka restauracja, służyło mieszkańcom jako punkt widokowy. Po tragedii bombardowania Świnoujścia w marcu 1945 r. założono tu cmentarz, na którym spoczywają prochy ponad 24 tysięcy poległych żołnierzy oraz cywilów. W południowej części wsi mieści się Centrum Spotkań Młodzieży (Jugendbegegnungs- und Bildungsstätte Golm), w którym odbywają się turnusy edukacyjne dla uczniów zarówno z Niemiec, jak i z Polski.

Zirchow
To jedna z najstarszych wsi na wyspie Uznam, której początki sięgają pierwszej połowy XIII w.. Jej nazwa, początkowo jako Circhowe, oznacza po prostu „wieś z kościołem” (Kirchdorf). Najstarszym budynkiem we wsi, jak również najstarszym obiektem sakralnym na całej wyspie, jest gotycki kościół pw. Świętego Jakuba. Zbudowany w XIII w. z kamieni polnych oraz cegły zachował się do czasów współczesnych niemal w niez-mienionym stanie. Wewnątrz widoczne są jeszcze na ścianach ślady średniowiecznej polichromii. Po drugiej stronie Hauptstraße, naprzeciwko kościoła, znajduje się schronisko dla pielgrzymów (Pilgerherberge).

Stolpe
Ta niewielka wieś, położona w południowej części wyspy Uznam, zaskakuje okazałym zamkiem (Schloss Stolpe), który obecny wygląd zawdzięcza wielokrotnym przebudowom i odbudowie po zniszczeniach okresu powojennego. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą już z XIII w., kiedy to baron Gerhard von Schwerin dostał w lenno ziemie na Uznamie i rozpoczął budowę rezydencji. W ciągu wieków swojej historii zamek wielokrotnie był rozbudowany, ale dopiero pod koniec XIX stulecia powstał okazały zamek z wieżami oraz przyległymi zabudowaniami gospodarczymi. Po wojnie obiekt używany był jako obóz dla uciekinierów ze wschodu, a następnie jako siedziba władz gminy, gospoda oraz dom kolonijny dla dzieci. Niestety, z powodu braku funduszy zamek popadł w ruinę. Na szczęście obiekt odbudowano i dziś służy jako centrum kultury.